top of page

Izložba fotografija Selene Košara u Photo art Gallery Batana

 

Doma je najljepše
Izložbu Silene Košara Doma je najljepše tvori preplet dviju
cjelina fotografija u boji Ja putujem i Ti putuješ, koje su
tehnološki i po autorskom pristupu vrlo slične, ali sadržajno
izrazito komplementarne te fotografija pod naslovom Doma je
najljepše.

 

Ja putujem
Silenina dosadašnja iskustva pronalazimo u urbanziranim
krajolicima, gdje toplina i bliskost s ljudima ne postoje,
a stepeništa, tuneli, prometnice se tek naziru. U ovakvoj
subjektivno ocrtanoj cjelini Silena putuje Evropom. Okolina joj
priča o sebi, ali se istovremeno vješto izmiče stvarnosti.

 

Ti putuješ
U tom kontekstu Silena je uspješna u potrazi za sasvim običnim,svakodnevnim situacijama jednostavnih osoba, onih koje jeinače teško izdvojiti iz mase. Iz lične nam perspektive govori onjima, stavlja ih u prvi plan svog autorskog okvira. Bez ikakvihukrasnih dodataka, neposredno i spontano osvjetljava namtrenutke koji su tipični za današnju Evropu i njezine građane. Prije svega Silena naglašava odnos između ljudi i potpuno prirodne teatralnosti urbanih sredina. Situacije se tako spontano nižu, a umije ih identificirati i dokumentirati samo tankoćutan fotograf.
U obje cjeline Silena je pokazala zreo stav, autorsko razumijevanje sadržaja, nekonvencionalnost, istraživački pristup i tehnološkevještine.

Fotografije odlikuje autoričin smisao za cjelovitu
autorsku strukturu i kompoziciju koju dopunjava originalnim
tonskim spektrom svijetlih i tamnih područja slike.
Svaka kamera ima niz magičnih sposobnosti. Jedna među
njima je ona koja vrijeme može zaustaviti jednim „klikom“. No
Silena je u obje cjeline, ne samo zaustavila vrijeme, već ga je
ponekad ubrzala, a ponekad usporila. Tehnikom je postigla
osjećaj pokreta ili sam pokret, koristeći scenu ili pojedinca,
dok se ostatak svijeta nastavlja gibati u svom uobičajenom
vrtloženju vremena. Obje cjeline Silena je razvila u tehnici
male brzine zatvarača (engl. slow shutter speed), jednom od
najmoćnijih kreativnih alata, korištenih u autorskoj fotografiji.
Mala brzina zatvarača omogućuje transformaciju običnih likova,predmeta kao i krajolika u iznimne, umjetničke motive štodaje fotografijama višeslojnu originalnost. Eksperimentirajući tehnikom male brzine zatvarača tako postiže gotovo potpunu kontrolu nad odnosima oštro : neoštro te pokret : mirovanje (relativno ili apsolutno).

Nalazimo da zamagljenja i oštrinutehnikom male brzine zatvarača Silena stvara na više načina i
kombinacija istih (npr.: kamera miruje, subjekt se giba, pozadina miruje; kamera miruje, subjekt miruje, pozadina se giba; kamera se giba, subjekt miruje, pozadina miruje). Prevladava situacija gdje se kamera i subjekt gibaju, a pozadina miruje.
Na fotografiji Ti putuješ mimo mene subjekt (mladić) u krupnom planu na tekućoj traci van kadra gotovo je paralelan s kamerom, pa se njegovo kretanje neoštro prenosi s desne prema sredini kompozicije.

Glavni motiv fotografije Ti putuješ tragovi ostaju
je prikazan kao krivulja čije porijeklo prepoznajemo samo iz
iskustva (stražnja svjetla automobila), dok okolica na fotografiji
u potpunosti miruje. Na fotografiji Ti putuješ sljedećim vlakom
subjekt (putnik) ostaje oštar, a nama se zamućeni objekt u pozadini (vlak) ubrzano približava. (engl. conveying motion).
U fotografijama Ja putujem u nepoznato i Ti putuješ meni u
susret autorica postiže zamućenje fotografije zumiranjem
(engl. zoom burst). Povlačenje zuma tijekom ekspozicije
malom brzinom zatvarača uzrokuje da se subjekti u središnjem
dijelu kompozicije pojavljuju više ili manje oštri, a oni u blizini
rubova su zamućeni. Učinke te tehnike Silena svjesno koristi i
u fotografiji Ti putuješ u svakodnevnicu kako bi gledatelj imao
osjećaj da je i sam u pokretu.
 

Ponekad će ona namjerno tresti fotoaparat npr. u vožnji (Ja putujem ispunjena dojmovima, Ja putujem ponesena maštom

Na fotografiji Ti putuješ mimo mene subjekt (mladić) u krupnom planu na tekućoj traci van kadra gotovo je paralelan s kamerom, pa se njegovo kretanje neoštro prenosi s desne prema sredini kompozicije.

Glavni motiv fotografije Ti putuješ tragovi ostaju
je prikazan kao krivulja čije porijeklo prepoznajemo samo iz iskustva (stražnja svjetla automobila), dok okolica na fotografiji u potpunosti miruje. Na fotografiji Ti putuješ sljedećim vlakom subjekt (putnik) ostaje oštar, a nama se zamućeni objekt u pozadini (vlak) ubrzano približava. (engl. conveying motion).
U fotografijama Ja putujem u nepoznato i Ti putuješ meni u susret autorica postiže zamućenje fotografije zumiranjem (engl. zoom burst). Povlačenje zuma tijekom ekspozicije malom brzinom zatvarača uzrokuje da se subjekti u središnjem dijelu kompozicije pojavljuju više ili manje oštri, a oni u blizini rubova su zamućeni. Učinke te tehnike Silena svjesno koristi i
u fotografiji

Ti putuješ u svakodnevnicu kako bi gledatelj imao osjećaj da je i sam u pokretu. Ponekad će ona namjerno tresti fotoaparat npr. u vožnji (Ja putujem ispunjena dojmovima, Ja putujem ponesena maštom

i Ja putujem i riskiram) te time izazvati deformaciju svjetlećih tijela u snopiće neoštrih (blur) krivuljica kako bi stvorila neponovljiv autorski efekt.
Tehniku male brzine zatvarača autorica spontano potkrepljuje iskustvenim asocijacijama (npr. događanjima van kadra) i emocionalnim memorijama.

 

Doma je najljepše
„Doma je najljepše, to je ono što uvijek kažem kad se vratim s nekog putovanja ☺“, (Silena Košara)
Od Antike pa sve do danas stablo pinije (lat. Pinus pinea) nalazilo   je svoje mjesto u umjetničkim ostvarenjima. Pinije simboliziraju plodnost, predanost, pripadnost i životnu moć. I ne sluteći tu simboliku, Silenina predanost istraživanju fotografskih tehnika
te fotografiji uopće, urodila je plodom. Njena se kreativna moć reflektira u izuzetnoj fotografiji Doma je najljepše. Upravo ta objedinjuje opći Silenin životni stav i poruku svih ostalih izložaka. To je valjan razlog da je „rovinjska Via Appia Vecchija”
izložena na posebnom mjestu, u fokusu izložbenog prostora CVU Batana.
Posjetiteljima Silenine izložbe Doma je najljepše, sklonima uroniti u iluziju fotografije, bit će doživljaj u potpunosti neizbježan.

 

Lavoslava Benčić

 

 

 

 

bottom of page